Strávit několik málo minut naplánováním následujícího dne se může výrazně vrátit.
Startup checklist: seznam rolí a aktivit potřebných v startupu
Checklist je určen hlavně pro menší firmy a startupy, které nevědí, co všechno dělat a jak si interně všechnu tu práci efektivně rozdělit.
Checklist
- Business development včetně byznysové strategie. Nalezení trhu a tržních potřeb a nastavění high-level směrování, jak tyto potřeby naplnit a zarobit na tom. Také vytvoření business modelu, načrtnutí základů pro finance (nacenění, zdroje financování), marketing, sales, vývoj a stanovení byznys cílů.
- Finance. Sledování financí a finančních metrik; nastavění finančního plánovaní; kontrola, že byznysové cíle jsou finančně smysluplné a realizovatelné; správné vedení účetnictví; … Ve zkratce hlavně krátkodobé finanční přežití firmy, dlouhodobá finanční prosperita a minimalizace finančních rizik.
- Marketing. Marketing může mít různé cíle, ale typický hlavní cíl je přitáhnou potenciální zákazníky k firmě a jejím produktům, či službám. Čím víc se byznys model opírá o velkou zákaznickou základnu, tím je marketing důležitější.
- Sales. Hlavní cíl je z potenciálních zákazníků získat reálné platící zákazníky. Sales většinou stojí na marketingu, ale nemusí. Zejména při byznys modelech orientovaných na málo velkých klientů, může být sales dělaný i s minimem marketingu.
- Právo. Prevence potenciálních právních problémů, či už ze strany zákazníků, státu, zaměstnanců, partnerů nebo jiných stran; krytí oprávněných nároků firmy.
- Projektový a procesní management. Projektový management je o převedení nastavených cílů k výsledkům – skrz rozebrání cíle na projekty, projektů na úkoly, určování co, kdy, kde, kým a jak udělat ve snaze o včasné dokončení cíle ve vysoké kvalitě s co nejmenšími náklady a způsobem, kde všechny strany efektivně spolupracují. Procesní management je o zejména o dělání opakující se práce (například projekty) efektivním způsobem.
- Budování teamů, spolupráce, koordinace práce v teamu, či mezi teamy. Doplněk projektového a procesního managementu z lidského pohledu a z dlouhodobého pohledu.
- HR. Starání se o lidi, či už jde o nábor, zkušební dobu, vzdělávání a rozvoj, zaměstnaneckou spokojenost nebo jiné aktivity.
- Facilities a IT. Aby lidé měli kde a s čím pracovat. Vybrání a údržba kanceláří, nákup a údržba počítačů, systémů, …
- Tržní analýza a výzkum. Mohli bychom ji považovat za část business developmentu, ale mnohdy je to tak náročná část, že ji dáváme samostatně. Také ji může spravit i juniornější člověk, zatímco business development v širší perspektivě je spíše pro seniory.
- Grafika.
- Technická architektura. Nejzásadnější rozhodnutí, co se týče výsledné podoby naprogramovaného produktu, či služby.
- Programování.
- Zabezpečení kvality. Hlavní cíl je nejen kontrola, že výsledný produkt je dostatečné kvality, ale i nastavení technologii a procesů k zvýšení kvality do budoucna.
- Bezpečnost. Jeden kvalitativní atribut, který je tak komplexní, že častokrát vyžaduje velmi mnoho úsilí. Myslím hlavně bezpečnost, co se týče výsledného produktu pro zákazníky, ale může mít i jiné rozměry – bezpečnost na pracovišti, bezpečnost finanční, …
- UX. Uživatelská zkušenost, podobně jako bezpečnost, je tak komplexní kvalitativní atribut, že je mnohdy vhodné ji požadovat za samostatnou oblast.
- Zákaznická podpora. Vybavování zákaznických dotazů a problémů.
- Account management. Při byznysech, který mají výraznou míru spolupráce se zákazníky se hodí mít pro každého zákazníka jeden hlavní styčný bod ve firmě.
- Dokumentace. Myslím hlavně externí dokumentace k produktům a službám, interní dokumentace bude pravděpodobně ke všem ostatním rolím.
- High-level nastavění a fungování firmy. Kromě jiného to, že všechny výše zmíněné role mají svého vlastníka nebo vlastníky a dělají se. Také, že jsou mezi sebou v souladu a jsou koordinované k dosažení hlavních firemních cílů.
Zdroj
- Checklist jsem vyvinul při konzultacích u menších technologických firem.
- Jde o běžné role, jenom jsem je dal nějakým způsobem do checklistu.
Poznámky
- Větší technologické firmy mají na každou z těchto rolí mnohdy samostatné teamy.
- Většina rolí je obecná pro víceméně všechny firmy, některé role jsou specifické pro vývoj software a v jiných firmách jsou jiné specifické role vzhledem k jejich produktům a službám.
- Checklist nemusí být kompletní ani pro technologické firmy.
Kdy a jak checklist použít
- Nastavění rolí ve firmě. Člověk nerovná se role. Zejména pro menší firmy a start-upy je potřeba, aby někteří lidé dělali více rolí. Například v 3členném startupu to může být například: „CEO“ dělá role 20, 1, 2, 4-9; půl-úvazkový „CMO“ dělá role 3, 10, 11, 16; a „CTO“ dělá role 4, 12-15, 17-19. K roli 5 se využívá externí právník, s rolemi 1, 4, 10, 20 občas pomáhá byznys konzultant a k roli 12 občas na vyžádání pomůžou kamarádi z bývalých prací. Samozřejmě, rozdělení by nemělo být úplně striktní, spíše dát přehled.
- Zakladatelům / CEO nejen menších firem pro efektivní delegaci. Minimálně role, které zakladatel neumí a nechce dělat, je často lepší delegovat na někoho jiného. Případně k uvědomění si, co všechno je třeba dělat a že to často není v silách jednotlivce zvládat všechno sám a že efektivnější je něco delegovat.
- Efektivní a příjemná dělba práce. Když se pojmenuje, co je vlastně třeba robit, je potom snazší k daným rolím přiradit lidi tak, aby robili, co chtějí dělat a co jim jde. Dá se udělat například skrz tabulku a meeting.
- Zefektivnění komunikace. Když má aktivita jasně daného svého hlavního vlastníka, ostatní členové teamu a firmy vědí za kým jít. Taktéž při některých rozhodnutích, kde nedojde ke konsensu je jasnější, kdo má poslední slovo v rozhodování a ostatní členové firmy to spíše akceptují – mluvím zejména o stanovování priorit a roli byznys developmentu často zvané i product management.
- Některé role můžou být zastoupeny hlavně externisty. S tím, že stejně doporučuji, aby byl ve firmě někdo, kdo má danou roli na odpovědnosti, i když to prakticky znamená, že jen komunikuje s externistou, zadává a přebírá práci.
- Kontrola pro zakladatele / CEO / firmu, že žádná z nejdůležitějších rolí není opomenutá, či výrazně zanedbána. Schválně, udělejte si rychlou kontrolu, zda nějakou roli ve vaší menší firmě nezanedbáváte a zda to není zdroj problémů.
- K hledání nových členů teamu. A možná ne způsobem, jak by to člověk robil intuitivně. V úplně prvních fázích projektů je časté, že například programátoři vidí práci hlavně z technické perspektivy, vidí všechny ty věci, co ještě třeba naprogramovat a hledají nové programátory. Zatímco jim může unikat, že zatím je poměrně nejasný byznys model, kterého validace ještě vůbec nezačala nebo že marketing a sales se samy nepořeší. Trochu později zase relativně často bývají krize a velké problémy způsobené absenci „neurgentních rolí“ jako projektový, či procesní management, či „lidské“ role jako budování teamu a HR.
- Je možné pracovat s „teamovou odpovědností“. Hodně se využívá například v Agile.
Nejnovější články
Šablony na mnohé právní smlouvy
Mnohé aktivity jako například koupě domu, darování auta, práce pro zaměstnavatele potřebují právní smlouvy. K tomu je efektivní mít a použít šablony.
Šablona na LinkedIn headline #1
LinkedIn Headline/Motto je nejdůležitější prezentační informací na vašem profilu.
0 komentářů
0 komentáøù