Seznam metod na organizační audit
Seznam metod, jak sbírat data pro organizační audit. Vhodné jako inspirace / doplnění pro konzultanty, agilní kouče nebo i interním zaměstnancům, kteří jsou na nové pozici a chtějí rychle velmi dobře pochopit svou organizaci.
Checklist

Interní zdroje informací

  • 1:1ky. V mém postupu klíčová metoda. Možnost dozvědět se skutečně důležité informace, které bych se nedozvěděl jinak a ověřit si hypotézy, které bych si jinak neověřil. Pro většinu 1:1tek používám polostrukturovaný rozhovor s krátkou přípravou před ním formou vyplnění dotazníku s několika málo otevřenými otázkami. 1:1ky mají kromě sběru informací ještě druhou kritickou roli: tvorbu důvěry a přípravu na změnové řízení.
  • Dotazníky. Osobně jsem zatím auditoval jenom menší a střední firmy a dotazníky využil jenom jako přípravu na 1:1ky a jiné meetingy. Při větších firmách, kde se kvantitativní informace nedají získat při sběru kvalitativních, bych se spoléhal na dotazníky více.
  • Pasivní návštěva meetingů. Mnohé věci hlavně kolem vztahů, atmosféry a kultury lze mnohem lépe vidět “v akci” než “popisem”.
  • Organizace a facilitace meetingů, zejména týmové retrospektivy. Jsou mnohé meetingy, které jednak dají týmu okamžitou hodnotu a které mi také pomůžu lépe pochopit organizaci k účelu auditu. Retrospektiva je v tomto ohledu můj nejoblíbenější meeting.
  • Náhled do systémů. Slack; GDrive / Confluence / Office 365; JIRA / Asana / Trello a případně jiné. Jednak se snažím získat nějaké konkrétní informace jako například oficiální hodnoty, strategii nebo způsob projektového managementu, ale také jsem otevřený věcem, které dopředu nepředpokládám.
  • Chození kolem. Někdy si jdu jen tak sednout někam do firmy, udělat si své věci nesouvisející s danou firmou, a přitom trochu nasávat firmu. Možná se v kuchyni nezávisle bavit s lidmi a poznat je ne jako zaměstnance ale jako lidi. Nesleduji víceméně nic konkrétního (kromě toho, jak se mi tam pracuje) a spíš čekám, jestli si všimnu něco zajímavého. Ani si to nepočítám do hodin.

 

Externí zdroje informací 

  • Hodnocení zaměstnanců na Atmoskop.cz.
  • Hodnocení zákazníku na Google, Facebooku nebo jiných službách.
  • Zeptání se lidí z daného segmentu trhu. Kamarádů klidně i napřímo na firmu, ale také možné zajít na nějaké komunitní setkání a ptát se přímo nebo nepřímo na různé věci související s firmou nebo segmentem.
  • Zkoumání konkurence. Web, Facebook a jiné veřejně dostupné zdroje.
  • Komunikace se zákazníky a partnery.

Více informací a tipy

  • Spíše, než metody na organizační audit je lepší začít s cílem auditu a očekávaným výstupem auditu. Podívej se na šablonu k výstupu organizačního auditu.
  • Metody si dopředu odsouhlasím s člověkem, který mně platí, typicky CEO.
  • Seznam metod není kompletní a jsou možné i jiné metody. Například stát se okrem konzultanta také zákazníkem. Taky zmiňuji jenom metody ke sběru informací, a ne k jejich vyhodnocení – tam by jich byli desítky, mnohé modely a checklisty zmiňuji v šabloně na výstup organizačního auditu.
  • 1:1ky začínám vysvětlením účelu a základními pravidly. Snažím se najít způsoby, jak pomoct každému ze zaměstnanců, týmům, zákazníkům, firmě. Co se poví na 1:1ke je důvěrné – informaci můžu použít k dosažení účelu, ale nikdy netvrdím odkud ji mám, jestli se explicitně nedohodneme, že zdroj informace mohu použít. A obě věci myslím vážně na 100 %.
  • 1:1ky zvyknu končit otázkami “Které 1 nebo 2 věci si myslíš, že by pomohli firmě nejvíc?” a “Které 1 nebo 2 věci by si ty osobně ocenil(a) nejvíc?”
  • Poznámky, poznámky, poznámky. Dělám na meetinzích i po nich. Lepší zapisovat fakta. Myšlenky, hypotézy, či dotazy při psaní jednoznačně označit jako myšlenky, hypotézy nebo dotazy.
Michal Abaffy
Freelance business konzultant; zakladatel checklistuj.cz

Nejnovější články

Šablony na mnohé právní smlouvy

Mnohé aktivity jako například koupě domu, darování auta, práce pro zaměstnavatele potřebují právní smlouvy. K tomu je efektivní mít a použít šablony.

0 komentářů

0 komentáøù

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *