Strávit několik málo minut naplánováním následujícího dne se může výrazně vrátit.
Seznam metod na organizační audit
Seznam metod, jak sbírat data pro organizační audit. Vhodné jako inspirace / doplnění pro konzultanty, agilní kouče nebo i interním zaměstnancům, kteří jsou na nové pozici a chtějí rychle velmi dobře pochopit svou organizaci.
Checklist
Interní zdroje informací
- 1:1ky. V mém postupu klíčová metoda. Možnost dozvědět se skutečně důležité informace, které bych se nedozvěděl jinak a ověřit si hypotézy, které bych si jinak neověřil. Pro většinu 1:1tek používám polostrukturovaný rozhovor s krátkou přípravou před ním formou vyplnění dotazníku s několika málo otevřenými otázkami. 1:1ky mají kromě sběru informací ještě druhou kritickou roli: tvorbu důvěry a přípravu na změnové řízení.
- Dotazníky. Osobně jsem zatím auditoval jenom menší a střední firmy a dotazníky využil jenom jako přípravu na 1:1ky a jiné meetingy. Při větších firmách, kde se kvantitativní informace nedají získat při sběru kvalitativních, bych se spoléhal na dotazníky více.
- Pasivní návštěva meetingů. Mnohé věci hlavně kolem vztahů, atmosféry a kultury lze mnohem lépe vidět “v akci” než “popisem”.
- Organizace a facilitace meetingů, zejména týmové retrospektivy. Jsou mnohé meetingy, které jednak dají týmu okamžitou hodnotu a které mi také pomůžu lépe pochopit organizaci k účelu auditu. Retrospektiva je v tomto ohledu můj nejoblíbenější meeting.
- Náhled do systémů. Slack; GDrive / Confluence / Office 365; JIRA / Asana / Trello a případně jiné. Jednak se snažím získat nějaké konkrétní informace jako například oficiální hodnoty, strategii nebo způsob projektového managementu, ale také jsem otevřený věcem, které dopředu nepředpokládám.
- Chození kolem. Někdy si jdu jen tak sednout někam do firmy, udělat si své věci nesouvisející s danou firmou, a přitom trochu nasávat firmu. Možná se v kuchyni nezávisle bavit s lidmi a poznat je ne jako zaměstnance ale jako lidi. Nesleduji víceméně nic konkrétního (kromě toho, jak se mi tam pracuje) a spíš čekám, jestli si všimnu něco zajímavého. Ani si to nepočítám do hodin.
Externí zdroje informací
- Hodnocení zaměstnanců na Atmoskop.cz.
- Hodnocení zákazníku na Google, Facebooku nebo jiných službách.
- Zeptání se lidí z daného segmentu trhu. Kamarádů klidně i napřímo na firmu, ale také možné zajít na nějaké komunitní setkání a ptát se přímo nebo nepřímo na různé věci související s firmou nebo segmentem.
- Zkoumání konkurence. Web, Facebook a jiné veřejně dostupné zdroje.
- Komunikace se zákazníky a partnery.
Více informací a tipy
- Spíše, než metody na organizační audit je lepší začít s cílem auditu a očekávaným výstupem auditu. Podívej se na šablonu k výstupu organizačního auditu.
- Metody si dopředu odsouhlasím s člověkem, který mně platí, typicky CEO.
- Seznam metod není kompletní a jsou možné i jiné metody. Například stát se okrem konzultanta také zákazníkem. Taky zmiňuji jenom metody ke sběru informací, a ne k jejich vyhodnocení – tam by jich byli desítky, mnohé modely a checklisty zmiňuji v šabloně na výstup organizačního auditu.
- 1:1ky začínám vysvětlením účelu a základními pravidly. Snažím se najít způsoby, jak pomoct každému ze zaměstnanců, týmům, zákazníkům, firmě. Co se poví na 1:1ke je důvěrné – informaci můžu použít k dosažení účelu, ale nikdy netvrdím odkud ji mám, jestli se explicitně nedohodneme, že zdroj informace mohu použít. A obě věci myslím vážně na 100 %.
- 1:1ky zvyknu končit otázkami “Které 1 nebo 2 věci si myslíš, že by pomohli firmě nejvíc?” a “Které 1 nebo 2 věci by si ty osobně ocenil(a) nejvíc?”
- Poznámky, poznámky, poznámky. Dělám na meetinzích i po nich. Lepší zapisovat fakta. Myšlenky, hypotézy, či dotazy při psaní jednoznačně označit jako myšlenky, hypotézy nebo dotazy.
Nejnovější články
Šablony na mnohé právní smlouvy
Mnohé aktivity jako například koupě domu, darování auta, práce pro zaměstnavatele potřebují právní smlouvy. K tomu je efektivní mít a použít šablony.
Šablona na LinkedIn headline #1
LinkedIn Headline/Motto je nejdůležitější prezentační informací na vašem profilu.
0 komentářů
0 komentáøù