Strávit několik málo minut naplánováním následujícího dne se může výrazně vrátit.
Co si vyjasnit před budováním produktu nebo služby?
Přemýšlíte o vybudování něčeho nového? Nebo jste se již do nějakého produktu pustili? V každém případě byste měli mít ujasněných hned několik věcí.
Checklist
- Zákaznické segmenty. Pro koho chceš svůj produkt / službu vytvořit? Jde o B2B nebo B2C business? Co budou mít tvoji zákazníci společného?
- První zákazníci. Kdo mohou být první zákazníci? Jaké jsou jejich vlastnosti, případně máš už nějaké konkrétní potencionální zákazníky?
- Problém. Jaké problémy tvoji zákazníci řeší? Vyjmenuj alespoň 3.
- Stávající alternativy. Jak dnes tví potenciální zákazníci řeší dané problémy? Jaké jsou alternativy k tvému businessu, kdo bude tvá konkurence? Pokud si myslíš, že konkurenci nemáš, tak s největší pravděpodobností řešíš problém, který nikdo nemá nebo si neudělal dostatečnou analýzu trhu.
- Řešení. High-level popis produktu či služby a jak poskytne řešení k hlavním problémem identifikovaným v kroku 2.
- Jedinečná hodnota. Jedna jednoduchá myšlenka, která zaujme návštěvníky tak, že začnou mít zájem o tvůj produkt či službu.
- Zdroj obratu. Seznam způsobů, z nichž bude produkt / služba generovat peníze.
- Struktura nákladů. Seznam nákladů, ideálně rozdělené na fixní a variabilní.
- Klíčové metriky. Metriky, které ti dají dobrou představu, jak se businessu daří.
- Kanály. Jakými cestami se chceš dostat k zákazníkům? Půjde například hlavně o marketing nebo o prodej?
- Nefér výhoda. Něco, co konkurence snadno nezkopíruje.
Tento checklist je známý jako Lean Canvas. Na internetu o něm najdete spoustu informací, a dokonce i nástroje (např. https://leanstack.com/leancanvas), kde si můžete najít šablonu (plátno, canvas) k vyplnění a mít všechny odpovědi vizualizované a hezky pohromadě.
Kdy/jak checklist používám já
- Vždy když uvažuji o novém produktu, či službě, které chci nabídnout.
- Vždy, když mě osloví někdo s prosbou o konzultaci a feedback k podnikatelskému nápadu, zeptám se, zda už má vyplněný Lean Canvas nebo nějakou jeho alternativu.
- První nástřel odpovědí na otázky z Lean Canvasu bývá plný předpokladů. Je dobré z odpovědí identifikovat nejrizikovější předpoklady a ty následně co nejrychleji a nejlevněji ověřit.
- Užitečnost: Otázky mi pomáhají dostatečně pochopit svůj business a minimalizovat riziko špatné investice do něčeho, co nemá smysl a potenciál. Také mi pomáhá robit akční kroky v správném pořadí k rychlému ověření business potenciálu.
- Kompletnost: Při tvorbě větších produktů, či služeb se hodí uvažovat i o jiných otázkách než těch z checklistu. Pokud si chcete rozšířit znalost svého businessu skrze jiné šablony, doporučuji např. Business Model Canvas.
- Realita: V praxi je časté, že se člověk zamiluje do vlastního řešení, aniž by si více ujasnil business model. Řešení buduje měsíce až roky. Najednou však zjistí, že řeší neexistující problém, trh je příliš malý, existuje lepší konkurence, nebo že zkrátka není schopen vygenerovat obrat, který by pokryl náklady. Přeskočení pár základních otázek na začátku (například těch z Lean Canvasu) může stát tisíce hodin a stovky tisíců až miliony korun.
Chcete pomoc?
- Jestli se vám tento checklist líbí, ale neodpovídá na všechny vaše otázky k budování produktu, či služby, můžete využít mých konzultačních služeb. Rád zkusím pomoct.
- Je také spousta jiných konzultantů, kteří se specializují na začátek podnikání a častokrát pracují právě s Lean Canvas. Co se týče Brna (a v jiných městech to je podobné), existují také programy na rozjezd podnikání v JICu (Jihomoravské inovační centrum), Impact Hubu, podniknito.cz a ve spoustě dalších organizací.
Nejnovější články
Šablony na mnohé právní smlouvy
Mnohé aktivity jako například koupě domu, darování auta, práce pro zaměstnavatele potřebují právní smlouvy. K tomu je efektivní mít a použít šablony.
Šablona na LinkedIn headline #1
LinkedIn Headline/Motto je nejdůležitější prezentační informací na vašem profilu.
0 komentářů
0 komentáøù